Jahodová marmeláda s chia semínky

Jahodová marmeláda s chia semínky

Jahodová marmeláda (já vím, že dle norem EU vlastně džem, ale marmeláda je hezčí slovo!) je esence léta a skvělého jedlého dárku – tedy pokud budete mít to srdce se jí vzdát a ne ji pouze syslit do spíže na horší nejahodové časy.

Jak už to v gastronomickém koloběhu bývá, období června je doba, kdy vidíte jahody na každém kroku. Jenže sezóna je krátká a je třeba myslet na zadní vrátka (to je rým! :-) ). Takže pokud se zrovna necpete jahodovýma knedlíkama, nevyrábíte jahodové nanuky či zmrzlinu a nepečete jahodový koláč, nastává ideální čas poslat jahody do skleniček.

A teda ne do ledajakých. Tenhle recept jsem dala dohromady ve spolupráci s e-shopem Novaline, který prodává strašně moc krásných věcí a domácí marmeláda (dobře, tak třeba zavařenina?) letos šla do stylových zavařovacích sklenic z kolekce Garden 1897.

Navíc jsem si říkala, že bych letos chtěla zkusit zavařeniny bez různých gelfixů a želírovacích cukrů, jenže než jsem se dokopala k tomu objednat si na internetu citrusový pektin, byly jahody na stole. Takže jsem to vyřešila jinak. V téhle jahodové zavařenině najdete jen a pouze jahody, cukr, trochu citronové šťávy a chia semínka – ty díky svým nabobtnávacím vlastnostem prokázaly opravdu dobrou službu a navíc ve výsledné konzistenci marmelády vlastně vypadají trochu jako semínka jahodová a celkem jí sluší.

Na zpracování 1 kg ovoce budete potřebovat:

  • 1 kg omytých tak akorát zralých jahod (doporučuje se vložit je do studené vody a neoplachovat pod tekoucí, tím se smývá důležité aroma)
  • 500 g cukru (můžete nahradit 5 lžícemi medu)
  • šťáva z půlky citronu
  • 5 lžic (asi 50 g) chia semínek
  • špetka soli či jiného koření pro zvýraznění chuti

Jak jsem postupovala:

Asi tak 2/3 jahod jsem pomačkala ve velkém hrnci, zasypala cukrem, zavřela pokličkou a nechala stát (1-2 hodiny). Jahody krásně pustily šťávu, do které jsem přisypala chia semínka, přidala citronovou šťávu a zbytek pokrájených jahod.

Hrnec jsem postavila na plotnu a začala zahřívat na nižší teplotu. Takhle jsem nechala jahodou směs za občasného promíchání probublávat na sporáku zhruba 4o minut – záleží na vás, jak moc chcete tekutinu zredukovat a jaké konzistence dosáhnout. Na pomoc si vemte vychlazený talířek, kam trochu zavařeniny kápněte. Pokud do minuty ztuhne a nestéká, ja to dobré znamení.

Na závěr jsem přidala trochu soli, která zvýrazňuje chuť. Doporučuje se také vanilka nebo růžový pepř.

Horkou zavařeninu jsem plnila do vroucí vodou vypláchnutých sklenic. Polovina jedné menší už vzala za své. Obávám se, že dalších dnů se nedožije ani ten zbytek :-)

PS: Pozor na to, pokud použijete med a nedopřejete marmeládě dlouhého vaření, může se vám rychleji kazit, protože nebude dostatečně zakonzervována. Z toho důvodu je určitě lepší mít tuto variantu k rychlé spotřebě.

Jahodová marmeláda s chia semínky

Jahodová marmeláda s chia semínky

Jahodová marmeláda s chia semínky

Domácí jahody

2 komentáře: „Jahodová marmeláda s chia semínky

Napsat komentář